Rx8 technikai információk - Rotaryparts

R__TARYPARTS
Tartalomhoz ugrás
A szívó cső hossza nagyban befolyásolja a lóerő és nyomaték görbéket. Egy versenymotor kifejezetten érzékeny egy egy ilyen módosításra, az utcai autóknál is nagyon fontos. Általánosságban kimondható hogy a szívócső hosszabítása a nyomaték és lóerőcsúcsot lejjebb tolja az RPM tartományban a szívócső rövidülése pedig pont ellentétesen tolja el. Ráadásul rövidítés esetén a teljesítmény csúcsok hegyesebbek és szűkebbek lesznek, de lóerőben ezek hozhatnak a legtöbbet. Természetesen mindkét megoldás gondatlan kivitelezése romlást is eredményezhet.

Egy jól megtervezett hideglevegős doboz kb 5km/h-át adhat hozzá az autó maximális sebességéhez.
Legelsőnek tisztázzuk azt hogy az Rx-8 gyári gyújtásrendszere nagyon jó. Tőlem sokkal okosabbak tapasztaltabbak és nem utolsó sorban megfelelő programozó és mérő eszközökkel tesztelték, hogy bármilyen változás legyen az időzítés vagy trafó csere, milyen előnyt hoz. Meglepetésre/nem meglepetésre semmit.

Egy érdekes trükkről is hallani, hogy a kopogás szenzort ki kell venni a motorból. Nem lehúzni a csatit mert azt a PCM érzékeli és tilt. Ezzel a trükkel kb 1HP nyerhető. Természetesen ha a motor kopogni kezdene a PCM nem fog korrigálni, de ezek a motorok sok éven keresztül futottak kopogás szenzor nélkül és túlélték.
A key step in determining overall rotary engine health is measuring the engine's cranking compression in the rotor chambers. While not infallible, this test can offer a good indication of the general condition of each rotor's apex, corner, and side seals. Two major factors to consider when performing a compression test are the presence of liquid (water, fuel, or oil) around the seals, and the cranking speed of the engine. An excess of liquid or a cranking speed that is either too slow or too fast will give incorrect readings.
To properly test the engine's cranking compression pressure the battery must be fully charged, the starter in good condition, and the engine must be at normal operating temperature. Testing the cranking compression with the engine cold will most likely produce a false (higher than correct) reading. Remove all four spark plug wires to prevent the engine from firing. Next, remove the leading spark plugs (bottom plugs) only.
Unless you are able to start the engine using a remote engine starter, have an assistant crank the engine during the test. First, crank the engine with the throttle wide open to purge the housings of any liquid. Insert a compression gauge (if so equipped, disable the gauge's feature which retains the highest reading) into one of the leading spark plug holes and crank the engine long enough to obtain at least eight (8) compression pulses. Repeat the test on this chamber at least once more to confirm your readings. Insert the gauge in the remaining leading spark plug hole and repeat the test procedure.
If you see an increase in the cranking compression reading in increments that become smaller at a uniform rate, this indicates even compression on all sides of that rotor. On the other hand, if the cranking compression increases or decreases in erratic steps there is a fault with one or more seals in that rotor. For example, one higher cranking compression pulse followed by two lower cranking compression pulses followed by another higher cranking compression pulse followed by two lower cranking compression pulses strongly suggests the failure of one apex seal, corner seal, and/or side seal set. Continuous low cranking compression pulses strongly suggest the failure of at least two apex seal, corner seal and/or side seal sets.
Based on our experience, with the engine "hot", the compression pressures for a healthy engine are as follows:
- Normal compression - 110-150 PSI
- Minimum acceptable pressure - 75 PSI
- Maximum acceptable pressure difference between chambers - 20 PSI
Note: Race engines (peripheral or bridge port) generally have a normal compression pressure of 90-120 PSI. All other parameters are the same.
Additionally, in our experience, an engine that falls below 75 PSI "hot" cranking pressure will be difficult to start. Because cold cranking pressure is usually higher than a hot engine, the engine may start when cold, but not restart when hot.
Egy széria Renesis motor alapjárati olajnyomása 20-40 PSI, 3000RPM -nél eléri a 70PSI max nyomást (Rx-7 110PSI, Rx-8 80PSI, Rx-8 2.gen 115PSI)

Olajviszkozitás
Széria vagy széria közeli autónál kövesd a gyári ajánlást 0w-20; 5w-30. Utcai versenyzős stílussal a 10w-30 lehet a jó választás. Pályázós de még mindig szívó üzemben a 10w-40 és turbós esetben pedig a 20w-50 re van szükség hogy a megfelelő olajnyomás megmaradjon magas hőfokon is.

FIGYELMEZTETÉS: minél magasabb a viszkozitás, annál lassabb az olaj áramlása a motoron keresztül. Ez a belső hűtésre van kihatással. Ha túl nagy viszkozitást választasz, akkor csökken a rotorok belső hűtese, ami a főtengelyen lévő kis fúvókákból spriccelő olaj végez.

Másik megközelítésből nézzük a kompressziós tömítések kenését.

0w, 5w olajok nem pont az égéstérbe valóak, de nem ez a legnagyobb probléma, inkább a hosszúra nyújtott olajcsere periódus. A mazda által ajánlott olaj pont annyira éghető, mint amennyire ezt a motor megkívánja, a probléma a koszos olaj égéstérbe juttatása, ezért érdemes az olajat mindig tisztán tartani ezt a viszonylag (max. 6000km) sűrűn olajcserével érhetjük el.

A fentieket is figyelembe véve a legjobb választás a kifejezetten Wankel motorokhoz fejleszetett IDEMITSU olajcsalád viszonylag sűrű olajcserével.


Production: 2003-2012
Assembly: Hiroshima, Japan
Body and chassis: Class Sports car
Body style: 4-door quad coupé
Layout: FMR layout
Engine: 1.3 L RENESIS (Wankel rotary) NA
Transmission:  4-speed automatic
6-speed automatic
5-speed manual
6-speed manual
Dimensions
Wheelbase: 2,703 mm (106.4 in)
Length: 2004–08: 4,425 mm (174.2 in)
           2009–: 4,470 mm (176.0 in)
Width: 1,770 mm (69.7 in)
Height: 1,340 mm (52.8 in)
Curb weight: Manual: 1,309–1,373 kg (2,886–3,027 lb)
                   Auto: 1,384 kg (3,051 lb)


© Szeizon-Ker Kft. Minden jog fenntartava.
+36705807444
info@rotaryparts.hu
1104 Budapest Lavotta utca 9. (iroda)
Vissza a tartalomhoz